המדריך השלם לנגישות אתרים

מאז שנכנס לתוקף בישראל חוק נגישות האתרים, קיים הרבה בלבול סביבו. הרבה בעלי האתרים ובוני אתרים לא יודעים מהי הדרך הכי טובה להנגיש אתר ואפילו אם בכלל החוק תקף עליהם ואם הם מחויבים להנגיש. חלק מנגישים את אתר האינטרנט שלהם כי הם חוששים מתביעות כשבעצם הם לא מחויבים להנגיש וחלק חושבים שהם לא מחויבים או לא מנגישים לפי התקן ומסיימים בבית המשפט.
לאחר שייעצנו לכ-500 חברות בנושא והנגשנו כ500 אתרי וורדפרס מאז הקמתה של WP-accessibility, החלטנו לכתוב את המדריך הזה, שיעזור לכל בעל אתר ובונה אתרים לעשות סדר בכל נושא ההנגשה – מהבנה של מהי הנגשת אתר ועד הפרטים הקטנים של תהליך ההנגשה.

מהי נגישות אתרי אינטרנט (חוק נגישות האתרים בישראל)

הנגשת אתר אינטרנט זאת בעצם התאמת מבנה ועיצוב האתר לתקן הישראלי 5568(קווים מנחים לנגישות תכנים באינטרנט. ניתן לצפות בגרסה המפורטת של מכון התקנים הישראלי כאן). תקן זה הוא בעצם גרסה ישראלית של WCAG 2 – שהן למעשה הנחיות בינלאומיות לנגישות תוכן באינטרנט שנכתבו על ידי ארגון האינטרנט העולמי – W3C.(לגרסה המתורגמת בעברית של WCAG2 לחצו כאן)
אחרי שסיימנו עם מושגים רשמיים וראשי תיבות מאיימים, להנגיש את אתר הוורדפרס שלכם זה בעצם אומר לאפשר לאנשים בעלי מוגבלויות – שמהווים כמליון וחצי איש בישראל – להשתמש באתר שלכם.
לדוגמא אנשים עוורים שמשתמשים בתוכנה מיוחדת שמקריאה להם טקסטים כדי לגלוש באינטרנט ואם האתר שלכם לא נגיש, התוכנה לא תוכל לעזור להם.
דוגמא נוספת היא אנשים שאינם יכולים להשתמש בעכבר כדוגמת חולי פרקינסון אשר צריכים להשתמש במקש הTAB במקלדת.
החוק הוא בעצם יוזמה מבורכת שנועדה לוודא שקיים שיווין ושבעלי מוגבלויות יוכלו להנות מכל מה שיש לאינטרנט להציע.

אז מי חייב להנגיש את האתר על פי החוק החדש?

שאלה מורכבת שנענה עליה מאוד בפשטות:
מבחינה מוסריתכולם!  גם לאנשים עם מוגבלויות מגיע לעשות קניות אונליין, לקרוא כתבות ובלוגים ולהנות מחווית גלישה שלמה.
מבחינה חוקית – הנה ציטוט ממרכז המידע לנגישות מהאתר של משרד המשפטים: 
" מי שחייב בהנגשה של השירות המסופק באמצעות האינטרנט, או מידע אודות השירות המסופק באמצעות האינטרנט, הוא בעלי השירות, המחזיק או המפעיל שלו בפועל. כלומר, על הבעלים, המחזיק או המפעיל של האתר חלה החובה לדאוג שהוא עצמו או מי שמספק לו את שירותי בניית האתרים או האפליקציות, או מייצר עבורו תוכן, יעשה זאת על פי דרישת הנגישות.
יש להדגיש כי בוני האתרים אינם חייבים כשלעצמם לבצע התאמות נגישות לאתרי האינטרנט שבנו, אלא לפי הוראות שהם מקבלים ממי שהם בונים עבורו את האתר. הדבר דומה לקבלן בניין הוא עצמו אינו חייב בהתאמות נגישות כלשהם לבניין שהוא בונה, אלא מי שמשלם לו עבור שירותיו.
עם זאת, במקרים שבהם בונה האתר הוא גם נותן השירות, הוא יהיה חייב בהנגשה."
תרגום כולם! חייבים בהנגשת האתר שלהם. עם זאת קיימת אפשרות לקבלת פטור מנגישות במקרה כדוגמת המקרים הבאים:
  1. אם העסק שלכם רשום כעסוק פטור או מכניס פחות מ100,000 ש"ח בשנה.
  2. עסק שמכניס בין 100 אלף ל300 אלף ש"ח פטור מהנגשת האתר עד שנת 2020
  3. עסק שמכניס מעל 300 אלף ש"ח פטור עד 2020 אך ורק אם האתר שלו הוקם לפני אוקטובר 2017.
שימו לב – גם אם מגיע לכם פטור, אתם עדיין מחויבים לכלול באתר שלכם הצהרת נגישות ולהנגיש את פרטי יצירת הקשר או טופס יצירת הקשר באתר שלכם.

מי יכול לתבוע אתכם אם לא הנגשתם את האתר?

כל אדם בעל מוגבלויות שנתקל באתר לא נגיש או בחלק לא נגיש באתר, רשאי לתבוע בעצמו או דרך עמותות ייעודיות, מכיוון שנשללה ממנו הזכות להשתמש באתר שלכם. החוק מאפשר לבית המשפט לפסוק על פיצויים בסך 50,000 ש"ח ללא הוכחת נזק, ויותר מכך אם נגרם נזק כלשהו כתוצאה מחוסר הנגישות של האתר.
במידה וכן הנגשתם את האתר אך התלונה נגרמה כתוצאה מבאג, תקבלו 60 יום לתקן את הבאג ולהנגיש את החלק החסר מרגע התלונה.
אם קיבלתם "צו נגישות" על ידי פקח נגישות מטעם הנציבות לשוויון זכויות, ובתום הזמן שהוקצב לכם לא עמדתם בו, אתם חשופים לקנסות בגובה 150,000 ויותר.

הזכרתם קודם הצהרת נגישות?

נכון, להנגיש את האתר זה לא מספיק. החוק מחייב לשים באתר מסמך שנקרא "הצהרת נגישות" אשר מספק מידע על השינויים שנעשו להנגשת האתר ופרטי יצירת קשר של נציג הנגישות בחברה למקרה שיש תלונות או הערות. דוגמא למסמך כזה תוכלו למצוא כאן.

ואם האתר שלי מאוחסן בחול או שהוא על דומיין לא ישראלי או כתוב באנגלית?

לא משנה. אם אתם עסק או חברה שרשומים בישראל ואתם פונים לקהל ישראלי, החוק חל עליכם.

אז כדאי לי להנגיש רק בגלל החוק ומוסריות או שיש עוד סיבות?

אם לא בשביל ההנאה בידיעה שהאתר שלכם משדר שוויון או בשביל השקט הנפשי בידיעה שאתם מבוטחים מתביעות וקנסות, הנגישו את האתר שלכם בשביל SEO. הנגשת אתר אינטרנט מגדילה את אחוזי ההמרה ומפחיתה את הנטישה באתר שלכם, מה שתורם משמעותית לקידום אורגני במנועי החיפוש ובעיקר בגוגל.

רגע, חוק הנגשת האתרים זה לא רק לאתרים שמוכרים מוצרים או שירותים?

לא, זה מיתוס מאוד נפוץ אך החוק מחייב להנגיש כל אתר בין הוא למטרת רווח או לא. גם אתרים של עמותות ללא כוונת רווח חייבים בהנגשה. המיתוס התפתח מכיוון שבחוק קיימת אפשרות לקבלת פטור מסיבות שונות כגון נטל כלכלי כבד מדי או אי היתכנות טכנולוגית.
זאת בדיוק הסיבה שאנו ב WP-accessibility החלטנו לפתח תוסף וורדפרס שחוסך לכם את העלויות הגבוהות ואת הצורך לשכור מתכנת.

אוקי הבנתי, כדאי לי להנגיש את אתר הוורדפרס שלי. מה עכשיו?

קודם כל, עליכם להבין מהם הפתרונות הקיימים בשוק ומה מהם מתאים לכם. ישנם תוספים רבים וחלקם אפילו חינמים להנגשת אתר וורדפרס. חלק גדול מהם לא עומד בחוק ולכן יש לבחור בקפידה. אם יש לכם עסק קטן ואתם לא מחויבים על פי חוק להנגיש את האתר- אולי זה בשבילכם.
פתרון נוסף שמקובל והיה פופולרי עד לאחרונה הוא לשלם ליועץ נגישות ולמתכנת(שלפעמים הם אותו אדם) אלפי שקלים ולפעמים גם עשרות אלפי שקלים בכדי להנגיש את האתר לרמת AA(הרמה המינימלית הנחוצה בישראל לפי החוק).
כש WP-accessibility הוקמה, לקחנו בחשבון שכולם רוצים אתר נגיש ברמת AA אבל לא לכולם יש תקציב ענק לזה. לכן השקענו כמות מכובדת של זמן ומשאבים בכדי לייעל את התוסף שלנו ולהשתמש בטכנולוגיות שעושות את העבודה אוטמטית.

והתוצאה? הנגשת אתר מלאה ברמת AA, ייעוץ וליווי על ידי מתכנת ויועץ נגישות אם צריך וכל זה בפחות משעה ובכמה עשרות שקלים בחודש.
התקשרו עכשיו לייעוץ נגישות חינם. 052-4844205

עסוקים? אין זמן להתקשר? השאירו פרטים ונחזור אליכם עם פתרון מלא

    לסיכום

    לא חסרות סיבות להנגיש אתר בין אם הן מוסריות, עסקיות או משפטיות. בסופו של יום גם אתם וגם הגולשים באתר שלכם מרוויחים מכך.  עד לא מזמן הנגשת אתר הייתה מותרות ורק החברות הגדולות היו טורחות להשקיע בה. כעת, לאחר שחוק הנגישות פועל בישראל, ולאחר שגם עסקים קטנים יכולים להרשות לעצמם הנגשה ברמת AA לפי החוק, הגיע הזמן לפעול כדי שגם בעלי מוגבלויות יוכלו להנות מהאתר שלכם.

     

    הבהרה – המידע במאמר הוא כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לקריאת הנוסח המלא של החוק באתר של משרד המשפטים בלינק הזה.